Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » Οξύνσεις και αναιρέσεις την εποχή της…Ύφεσης (Τ. Βαρουχάκη) & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Eλληνική Μουσική και Τραγούδι
  Εκτυπώστε το άρθρο

ΣΥΝΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ «ΣΤΗΝ ΚΟΨΗ ΤΟΥ ΑΝΕΜΟΥ» 

 

 

Με μια νέα μουσική σύνθεση, υπό τον ποιητικό τίτλο: «Στην κόψη του ανέμου»,  του συνθέτη, Ευάγγελου Κοκκόρη, άνοιξε τις πύλες της η δραστήρια μουσική σκηνή του Ωδείου «Φ. Νάκας». Η εν λόγω συναυλία-αποκλειστικά με έργα του  Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ωδείου-«δανειζόμενη»  τον ευρηματικό τίτλο της νέας σύνθεσης, σηματοδότησε την έναρξη της τρέχουσας και πολλά υποσχόμενης ακαδημαϊκής χρονιάς.

Συντελεστές της εξαίσιας μουσικής βραδιάς, ήταν τα μέλη του κουιντέτου ξύλινων πνευστών «Αίολος», αποτελούμενου από τους μουσικούς: Βαγγέλη Σταθουλόπουλο, φλάουτο,  Γιάννη Τσελίκα, όμποε, Άγγελο Πολίτη, κλαρινέτο, Γιώργο Φαρούγγια, φαγκότο, Σπύρο Κάκκο, κόρνο. Mαζί τους συνέπραξε σε ορισμένα από τα έργα, η σολίστ πιάνου και καθηγήτρια στο ωδείο «Φ.Νάκας», Λητώ Θώμου.

 

 

 

Όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται στο δελτίο τύπου: «Πρόκειται για μία πρωτοβουλία των συντελεστών του μουσικού συνόλου, με τους οποίους άλλωστε ο συνθέτης έχει συνεργαστεί στο παρελθόν, αφιερώνοντάς τους το ομότιτλο έργο για κουιντέτο πνευστών που δανείζει και τον τίτλο του στη σημερινή συναυλία».

Τα έργα του προγράμματος της συναυλίας-παρότι προερχόμενα από διαφορετικές χρονικές αφετηρίες και με  διαφορετικές αισθητικές επιρροές και αποχρώσεις-ήταν στο σύνολό τους εξόχως ενδιαφέροντα.

Το πρώτο μέρος της συναυλίας, περιελάμβανε  ένα έργο για κουιντέτο ξύλινων πνευστών, γραμμένο το 1993, με τον τίτλο: «Ο χρόνος δεν έχει όχθες». Στη συνέχεια, η σολίστ πιάνου Λητώ Θώμου, με τον κλαρινετίστα Άγγελο Πολίτη, ερμήνευσαν το έργο «Μουσική για το τέλος του καλοκαιριού», (2017). Το πρώτο μέρος της μουσικής βραδιάς, ολοκληρώθηκε με τη γεμάτη λυρισμό σύνθεση,  «Γραμμή του Ορίζοντα», (1986) για όμποε, φαγκότο και πιάνο.

 

 

 

Το ομότιτλο και άκρως ενδιαφέρον έργο της συναυλίας «Στην κόψη του ανέμου», μας εισήγαγε στο κλίμα του δεύτερου   μέρους της μουσικής βραδιάς. Ακολούθησαν σε εντελώς διαφορετικό αισθητικό ύφος, δυο έργα, αμφότερα γραμμένα το 1993: ένα μελωδικότατο τρίο, για φλάουτο, κόρνο και πιάνο, καθώς και ένα σεξτέτο για κουιντέτο πνευστών (φλάουτο, όμποε, κλαρινέτο, κόρνο, φαγκότο) και πιάνο. Αυτό το τελευταίο έργο, με όλους τους μουσικούς επί σκηνής, δημιούργησε μια ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση. Πιο συγκεκριμένα, ο θεατής,  παρακολουθούσε ένα ένα τα πνευστά να εισέρχονται στο σύνολο, τη μελωδία να εναλλάσσεται από το ένα όργανο στο άλλο  και εν συνεχεία να αναπτύσσονται ζωηροί μουσικοί διάλογοι  τόσο μεταξύ των πνευστών, όσο  και με το πιάνο. 

 

 

 

Κοινός παρονομαστής των έργων ήταν ότι στο σύνολό τους,  είχαν ευδιάκριτη δομή και ενδιαφέρουσες μελωδικές γραμμές. Αισθητικά όμως διέφεραν σημαντικά μεταξύ τους, γεγονός που είναι ενδεικτικό του μεγάλου πλούτου μουσικών επιρροών του συνθέτη. Ενός εύρους και βάθους που δεν οφείλεται μόνο στις εξαιρετικές  σπουδές του ως μουσικού, αλλά ενισχύεται και από την ιδιότητά του ως ιστορικού τέχνης. Η διττή αυτή  ιδιότητά του,  αποτυπώνεται περίτρανα σε ένα πολύ ενδιαφέρον απόσπασμα από μια συνέντευξη που είχε παραχωρήσει στο www.tar.gr: «Ο Ιμπρεσιονισμός και Εξπρεσιονισμός είναι δυο ρεύματα, τα οποία προσπάθησαν να προχωρήσουν την ανθρώπινη σκέψη. Από-δόμησαν και δόμησαν κάτι καινούργιο, γιατί το είχε ανάγκη η ανθρωπότητα. Σήμερα όμως διαλέγεις απ΄όλα. Δεν έχουμε τίποτε με την τονικότητα, τίποτα με την ατονικότητα. Δομούμε όπως θέλουμε! Η αποδόμηση της μελωδίας δεν σημαίνει κάτι αρνητικό. Σε όλο τον ιστό της ιστορίας βλέπουμε ότι υπάρχει αυτή η λογική “δομούμε, από-δομούμε, προσθέτουμε στοιχεία”. Αυτό που έχει σημασία, είναι να αφουγκράζεσαι την εποχή σου. Δεν έχει σημασία αν το σύστημα είναι τονικό ή ατονικό».

 

 

 

Στο  πρόγραμμα των επικείμενων συναυλιών μουσικής δωματίου του ωδείου, https://www.nakas.edu.gr/Synavlies?ncId=15 εντάσσεται μια ακόμη ενδιαφέρουσα δραστηριότητα του καλλιτεχνικού του διευθυντή, ο οποίος πρόκειται να συμμετάσχει με διαφορετική ιδιότητα: ως σολίστ φλάουτου. Tην Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2018, συμπράττει με την καταξιωμένη σολίστ τσέμπαλου, Κατερίνα Κτώνα, στο πλαίσιο ενός αφιερώματος για τον εορτασμό της επετείου συμπλήρωσης 350 χρόνων από τη γέννηση του Γάλλου συνθέτη, Francois Couperin (1668-1733).

«…Αλλά καθώς βραδιάζει
ένα φλάουτο κάπου
ή ένα άστρο συνηγορεί
για όλη την ανθρωπότητα…»[1]

Tάσος Λειβαδίτης

 ****************


Τίνα Βαρουχάκη 
varouchaki.tar@gmail.com
Νοέμβριος 2018
Επιλογή εικόνων και τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου


[1] Λειβαδίτης Τάσος, Νυχτερινός Επισκέπτης και άλλα ποιήματα, Κέδρος, Αθήνα, 2006


Εγγραφείτε για διμηνιαία ενημέρωση (email) με τα πρόσφατα άρθρα στο TaR

  

Δείτε ΕΔΩ προηγούμενες ενημερώσεις, ως δείγμα. 



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center