Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » Οξύνσεις και αναιρέσεις την εποχή της…Ύφεσης (Τ. Βαρουχάκη) & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Eλληνική Μουσική και Τραγούδι
  Εκτυπώστε το άρθρο

Αυτό το άρθρο αφιερώνεται στα μέλη της Παιδικής  και Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας (Π.Ν. Σ. Ο.)
Νίνας Πατρικίδου

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΗΜΕΡΑ  ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Παρασκευή, 21 Ιουνίου 2019

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής[1] καθιερώθηκε για πρώτη φορά στις 21 Ιουνίου 1982, με πρωτοβουλία του τότε Υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας, Ζακ Λανγκ (Jack Lang), ο οποίος ήθελε να επιτύχει ένα «άνοιγμα» της μουσικής δωματίου και της συμφωνικής μουσικής στην ευρύτερη κοινωνία της Γαλλίας. Έτσι επέλεξε συμβολικά την 21η Ιουνίου, ως κατάλληλη για τη διοργάνωση συναυλιών  σε δημόσιους χώρους.

Στην Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής γιορτάστηκε για πρώτη φορά το 1985 με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού,  Μελίνας Μερκούρη (1920-1994), με αφορμή την ανάδειξη της Αθήνας ως πρώτης Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης. Έτσι η Αθήνα ήταν η πρώτη πόλη εκτός Γαλλίας που καθιέρωσε τον εορτασμό Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής[2].

Έκτοτε, όπως είναι ευρύτερα γνωστό, διοργανώνεται πληθώρα συναυλιών όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά σε κάθε πόλη της Ελλάδας στο δημόσιο χώρο: μουσεία, μνημεία, κήπους, πλατείες, αλλά και σε  συνήθεις χώρους συναυλιών λόγιας μουσικής όπως, για παράδειγμα, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, όπου φέτος, η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής τιμάται  με την πολλά υποσχόμενη συναυλία της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Οι συναυλίες λόγιας μουσικής εκτός των καθιερωμένων χώρων συναυλιών, έχουν ιδιαίτερη σημασία. Αφενός μεν, φέρνουν  ένα ευρύτερο κοινό σε επαφή με τη μουσική δωματίου και τη συμφωνική μουσική, αφετέρου δε, καθιστούν ευκολότερη την πρόσληψή της, καθότι η μουσική ακούγεται σε ανοικτό χώρο, απαλλαγμένη από το αυστηρό πρωτόκολλο του καθιερωμένου συναυλιακού χώρου. Επομένως, στην περίπτωση που η επαφή του κοινού με τη μουσική δωματίου γίνεται ακούσια, η τυχαιότητα αυτής της ανυποψίαστης συνάντησης στο πλαίσιο ενός περιπάτου στο δημόσιο χώρο, μπορεί να είναι καθοριστική προς την κατεύθυνση εξοικείωσής του κοινού με αυτή τη μουσική. Μια τέτοια μουσική εμπειρία, μπορεί να αποτελέσει το κίνητρο για κάποιον να ψάξει στο διαδίκτυο να βρει μια όμορφη μελωδία που τον γοήτευσε, να θελήσει να γνωρίσει καλύτερα  το έργο ενός συνθέτη,  ή  το πλέον ευκταίο: να αποφασίσει να πάει σε μια συναυλία μουσικής δωματίoυ ή συμφωνικής μουσικής.  Αυτή η γοητευτική εμπειρία το πιθανότερο είναι ότι θα συναρπάσει και τον πλέον ανυποψίαστο θεατή. Και κάπως έτσι η μια συναυλία θα …φέρει την άλλη…

 ΕΝΑ ΠΡΟΣΦΑΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΘΕΣΜΟΥ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ

Μια αξιόλογη περίπτωση θεσμού στο πλαίσιο του οποίου διοργανώνονται συναυλίες σε υπαίθριο χώρο, είναι το Athens Gardens Festival, την καλλιτεχνική επιμέλεια του οποίου έχει  το  Αθηναϊκό Καλλιτεχνικό Κέντρο (Athens Art Network) υπό την Καλλιτεχνική Δ/νση του καταξιωμένου συνθέτη Μάριου Στρόφαλη, καθώς  και ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α.). Στις 14-16 Ιουνίου 2019, διεξήχθη με ιδιαίτερη επιτυχία η 7η  διοργάνωση, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία του εν λόγω θεσμού,  είχε διαγωνιστικό χαρακτήρα.
Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώθηκαν συναυλίες μικρών μουσικών συνόλων σε δυο εξαιρετικής ομορφιάς δημόσιους χώρους της Αθήνας: τον Εθνικό Κήπο και το Κέντρο Τεχνών, στο Πάρκο της Ελευθερίας.

 

Τα σύνολα Μουσικής Δωματίου που διακρίθηκαν

Το  βράδυ της 16ης Ιουνίου ανακοινώθηκαν τα ονόματα των μουσικών συνόλων που έλαβαν τα τρία πρώτα βραβεία.
Η Κριτική  Επιτροπή  αποτελείτο από  σημαντικές  προσωπικότητες της μουσικής. Ειδικότερα, συμμετείχαν οι: Μηνάς Γαλέος (πιανίστας και διευθυντής ορχήστρας), Ελευθέριος Καλκάνης (αρχιμουσικός),  Γιώργος Β. Μονεμβασίτης (ιστορικός και κριτικός της μουσικής),  Μάριος Στρόφαλης (πιανίστας, συνθέτης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ), Αλέκος Χρηστίδης (ερμηνευτής κρουστών).

«Οφείλω να ομολογήσω ότι το επίπεδο των ερμηνειών που ακούσαμε ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Επομένως, δημιουργείται υποχρέωση να δοθεί συνέχεια στο θεσμό» ανέφερε ο Κριτικός και Ιστορικός της μουσικής, κ. Γιώργος Β. Μονεμβασίτης, όταν κλήθηκε στη σκηνή για να απονείμει το Α΄Βραβείο. Τη σημαντική αυτή διάκριση,  έλαβε το  Athens Chamber Ensemble 2012 που αποτελείται από τους μουσικούς: Mιχάλη Σουρβίνο, ο οποίος είναι και ο ιδρυτής του συνόλου (κλασική κιθάρα & μαντολίνο), Βαγγέλη Λούτα (βιολί), Έλσα Παπέλη (τσέλο), Κατερίνα Καριώτη (κιθάρα), Χριστίνα Τηλιγάδα (αναγεννησιακό λαούτο).  

 Αναφερόμενος στο  Athens Chamber Ensemble 2012, ο κ. Γιώργος Β.  Μονεμβασίτης,  παρατήρησε: «Ήταν ένα εξαιρετικό σύνολο, όπως και όλα τα άλλα που διαγωνίστηκαν. Αυτό ξεχώρισε για την ομοιογένεια, για τη συνέπεια και γιατί προσέφερε ένα διαφορετικό ύφος. Τους ευχαριστούμε…» 


Athens Chamber Ensemble 2012  

 

Με την ευκαιρία της απονομής του Α΄Βραβείου, ο κ.  Γ.Β. Μονεμβασίτης, στη σύντομη, αλλά πολύ γλαφυρή τοποθέτησή του, εξήρε τον ρόλο όχι μόνο των μουσικών που προκρίθηκαν στην εν λόγω διοργάνωση και διακρίθηκαν,  αλλά  όλων των-όπου γης- ερμηνευτών: «Ο κάθε ερμηνευτής της μουσικής είναι ένας μικρός Ερμής που μεταφέρει τα Ευφρόσυνα μουσικά μηνύματά του αθάνατου συνθέτη Θεού στους θνητούς ακροατές ανθρώπους. Χωρίς τους ερμηνευτές ούτε Μπετόβεν θα υπήρχε, ούτε Μπαχ, ούτε Μότσαρτ, ούτε Σούμπερτ…. κανένας συνθέτης δεν θα υπήρχε…ό,τι έγραφαν θα έμενε σε ένα συρτάρι, και κανείς δεν θα τα άκουγε. Επομένως, χάρη στους ερμηνευτές μεταφέρονται οι ευλογίες των συνθετών σε μας τους ακροατές!» τόνισε ο κ Μονεμβασίτης και απευθυνόμενος προς το κοινό, είπε εμφατικά: «Ένα χειροκρότημα για όλους όλους τους ερμηνευτές, όχι μόνο για τους παρόντες, αλλά για τους ερμηνευτές όλου του κόσμου. Χάρη σε αυτούς υπάρχει η μουσική!»

Το Β΄ βραβείο έλαβε το μουσικό σύνολο Opus Day Trio που αποτελείται από την Υβόννη Μελίσσα (βιολί), Δάφνη Μέγγου (κλαρινέτο) και Αθηνά Μπαρδάκου (πιάνο).

 
Opus Day Trio: Υβόννη Μελίσσα (βιολί), Δάφνη Μέγγου (κλαρινέτο) και Αθηνά Μπαρδάκου (πιάνο).

Το Γ΄ βραβείο μοιράστηκαν δυο σύνολα μουσικής δωματίου: τo Echord string quartet,  το οποίο αποτελείται από τις μουσικούς: Μπρουνίλντα Ευγενία Μάλο (βιολί), Μαργαρίτα Πλέστη (βιολί), Μόνικα Δάμου (βιόλα) Μιρέλα Ρούτση (βιολοντσέλο), καθώς και  το ντουέτο των μουσικών:  Φαίη Νικολοπούλου (βιολοντσέλο) και  Κατερίνα Καραμπάτσα (πιάνο).

 
To σύνολο μουσικής δωματίου Echord string quartet

 
Φαίη Νικολοπούλου (βιολοντσέλο) και  Κατερίνα Καραμπάτσα (πιάνο) 

Η διοργάνωση ολοκληρώθηκε με μια πρόταση εκ μέρους του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ, κ. Μάριου Στρόφαλη: να διοργανωθεί την προσεχή ακαδημαϊκή χρονιά στο Ολύμπια-Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας», μια γιορτή της μουσικής με τη συμμετοχή όλων όσοι έχουν περάσει από την προεπιλογή στο πλαίσιο του συνόλου των διοργανώσεων του Athens Gardens Festival.

 

ΜΙΑ ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕ ΕΝΑΝ ΠΟΛΛΑ ΥΠΟΣΧΟΜΕΝΟ  ΕΠΙΛΟΓΟ

Το βράδυ της 16ης Ιουνίου και ενώ είχε ολοκληρωθεί η εμφάνιση όλων των επαγγελματικών συνόλων μουσικής δωματίου, η διοργάνωση έμελλε να έχει έναν πολύ όμορφο και συγκινητικό επίλογο: επί σκηνής εμφανίστηκαν, εκτός διαγωνισμού, τα μέλη της Παιδικής και Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας (Π.Ν.Σ.Ο.) Νίνα Πατρικίδου, καθώς και  τα επί μέρους  μουσικά σύνολα που τη συναποτελούν. Ο κήπος του Πάρκου της Ελευθερίας, γέμισε φρέσκες φατσούλες, οι οποίες μας πρόσφεραν πανέμορφες μελωδίες, σε μια εντυπωσιακή συναυλία παιδιών και εφήβων  που τελούσε υπό την αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Επειδή το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους ήταν πολύ συγκινητικό, χάρη βεβαίως στις άοκνες προσπάθειες της σπουδαίας μουσικοπαιδαγωγού και σολίστ, Νίνας Πατρικίδου, θα μου επιτρέψετε να αφιερώσω αυτό το κείμενο στο μουσικό σύνολο των  υπέροχων εκκολαπτόμενων μουσικών!

Η συναυλία, ήταν χωρισμένη σε τρείς ενότητες. Αρχικά, εμφανίστηκε επί σκηνής το επονομαζόμενο Μικρό Τμήμα της Π.Ν.Σ.Ο., το οποίο αποτελείται από παιδιά από 4 ετών! Μας χάρισαν πολύ γνωστές και εξίσου πολυαγαπημένες μελωδίες, έργων Μπετόβεν (Beethoven), Μότσαρτ (Mozart) και αποσπασμάτων από τη δημοφιλή όπερα Κάρμεν, (Carmen) του Μπιζέ (Bizet). 


Το επονομαζόμενο Μικρό Τμήμα της Παιδικής Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας Νίνα Πατρικίδου [3]
Βιολιά: Σοφία Μποτίνη, Ίωνας Τεμπερικίδης, Γιάννης Ιατρού, Πηνελόπη Πετροπούλου, Αύρα Δασκαλάκη, Ήλια Γλωσσιώτη
Κλαρινέτο: Μυρτώ Παξινού
Πιάνο: Έλλη Τεμπερικίδη
Kρουστά: Βαλέριος Μποτίνης

 
Σύνολα μουσικής δωματίου Παιδικής Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας (Π.Ν.Σ.Ο.) Νίνα Πατρικίδου.
Στη φωτογραφία οι μουσικοί, Ελπίδα Παϊδα, Σταυριάνα Πρεβύζη 

Το σύνολο των μικρών μουσικών, διαδέχθηκαν ντουέτα και τρίο φλάουτων, αποτελούμενα από εφήβους, οι οποίοι μας «ταξίδεψαν» με έργα του Τέλεμαν (Telemann).

 
Σύνολα μουσικής δωματίου Παιδικής Νεανικής Συμφωνικής Ορχήστρας (Π.Ν.Σ.Ο.) Νίνα Πατρικίδου.
Στη φωτογραφία οι μουσικοί: Ελπίδα Παϊδα, Σταυριάνα Πρεβύζη, Σταύρος Πογκοσιάν 

 
Σύνολο Μουσικής Δωματίου Π.Ν.Σ.Ο. - Κουαρτέτο βιολιών, που αποτελείται από τις μουσικούς: Δανάη Γκόμεζ, Αναστασία Πραματευτάκη, Μαριλένα Κοτζιά, Κορίνα Τράγκα. Στο πιάνο τους συνόδευσε η κυρία Νίνα Πατρικίδου. 

Στη συνέχεια ένα κουαρτέτο βιολιών, επίσης αποτελούμενο από εφήβους σπουδαστές μουσικής, ερμήνευσε ωραιότατα πέντε κομμάτια για έγχορδα και πιάνο του Σοστακόβιτς (Shostakovich), με την αρωγή της δασκάλας τους κ Ν. Πατρικίδου στο πιάνο.

 
Η Παιδική Νεανική Συμφωνική Ορχήστρα (Π.Ν.Σ.Ο.) Νίνα Πατρικίδου, υπό την αιγίδα της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Διεύθυνση-Διδασκαλία: Νίνα Πατρικίδου   

Μετά την παρουσία των επιμέρους συνόλων, εμφανίστηκε στη σκηνή η Ορχήστρα σε πλήρη σύνθεση, υπό τη διεύθυνση και διδασκαλία της κ Νίνας Πατρικίδου. Θεωρώ ότι θα ήταν θετικό να αναφερθούν ένα ένα τα ονόματα των παιδιών που τη συναποτελούν. Επειδή, στο έντυπο πρόγραμμα δεν αναγράφονταν τα ονόματα των μικρών μουσικών, θα κάνω μνεία στα ονόματα όλων όσοι συνέπραξαν ως σολίστ με την εν λόγω ορχήστρα.

Στο πλαίσιο της συναυλίας Π.Ν.Σ.Ο.) Νίνα Πατρικίδου, ερμηνεύτηκαν  τα εξής έργα:

Γιοβάνι Μποτεσίνι (Giovanni Bottesini): Ελεγεία για Κοντραμπάσο και Ορχήστρα (σολίστ: Αριάδνη Σταθουλοπούλου)

Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach):  Διπλό Κοντσερτο για 2 βιολιά σε ρε ελάσσονα, α΄μέρος (σολίστ: Γιώργος Μίγκλης, συνοδεία: Νίνα Πατρικίδου)

Γκαμπριέλ Φωρέ (Gabriel Fauré): Ελεγεία για Βιολοντσέλο (σολίστ: Αγγέλικα Ριζοπούλου)

Γιοχάνες Μπραμς (Johannes Brahms): Ουγγρικός Χορός αρ.5
Ντμίτρι Σοστακόβιτς:  Βαλς αρ.2  

Ζυλ Μασνέ (Jules  Massenet): Στοχασμός από την όπερα Θαίς (σολίστ: Νεκτάριος Λανάρας, συνοδεία πιάνου: Ελίζα Ζερβάκη)

Το κοινό παρέμεινε μέχρι το τέλος της συναυλίας και χειροκροτούσε ενθουσιασμένο…
Ιδιαιτέρως  πρωτότυπο ήταν το έργο που επέλεξαν για ανκόρ: G. Peter: Erinnerung an Zirkus Renz, για ξυλόφωνο και Ορχήστρα. Σολίστ : Άγγελος Χρηστάκης.

Αυτό το έργο έδωσε ένα χιουμοριστικό και χαρμόσυνο τόνο στη μουσική βραδιά, όπως αρμόζει σε μια συναυλία που μας προσφέρουν παιδιά…

 

Μια Ορχήστρα – ένα όραμα – Μερικές σκέψεις

Με αφορμή την ελπιδοφόρα και υψηλής ποιότητας συμμετοχή όλων όσοι συναποτελούν την Παιδική Νεανική Συμφωνική Ορχήστρα Νίνα Πατρικίδου, θα μου επιτρέψετε να μοιραστώ μερικές σκέψεις.

Η συμμετοχή των παιδιών και εφήβων της Π.Ν.Σ.Ο, δεν ήταν συγκινητική μόνο εκτιμώμενη με ποιοτικούς δείκτες αξιοπρεπούς και επιτυχημένης παρουσίασης. Είναι  συγκινητικό το να σκέφτεται κανείς πόσο ευοίωνα αποτελέσματα μπορούν να προκύψουν, όταν υπάρχει καθοδήγηση από ένα σπουδαίο μουσικό παιδαγωγό, όπως είναι η καταξιωμένη παιδαγωγός και σολίστ, Νίνα Πατρικίδου. Ανήκει σε εκείνους τους σπάνιους παιδαγωγούς, των οποίων το έργο δεν περιορίζεται μόνο στο να διδάσκουν μουσική. Μεριμνούν για μια ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια των μαθητών τους, καλλιεργώντας μαζί με τις μουσικές δεξιότητες,  Αρχές και  Αξίες,  οι οποίες θα αποτελέσουν τις σταθερές που διαμορφώνουν προσωπικότητες  που  συνηθίζουμε να χαρακτηρίζουμε ως «σπάνιες». Κάπως έτσι διαμορφώθηκαν, νομίζω, όσοι θαυμάζουμε ή θυμόμαστε ως «εξαίρετους» σολίστ, «φωτισμένους» δασκάλους, «ενημερωμένους» δημοσιογράφους, «κινητές βιβλιοθήκες»… και γενικότερα κάθε περίπτωση ανθρώπου που μας εμπνέει εκτίμηση και σεβασμό για το έργο του. 

Και κάπως έτσι δικαιούμαστε να ελπίζουμε….

Ελπίζουμε ότι κάποιοι από αυτούς τους εκκολαπτόμενους μουσικούς  θα εξελιχθούν σε άξιους σολίστ, οι οποίοι όμως θα είναι σεμνοί και θα εργάζονται με ένα πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης και ευγενούς άμιλλας-κάτι καθόλου δεδομένο και αυτονόητο σήμερα.

Ελπίζουμε ότι κάποιοι από αυτούς τους εκκολαπτόμενους μουσικούς  θα εξελιχθούν σε άξιους δασκάλους, οι οποίοι θα δίνουν την ψυχή τους στο λειτούργημα που επιτελούν και δεν θα εξασκούν τη μουσική απλώς ως ένα επάγγελμα για βιοπορισμό. Παράλληλα όμως, ευχόμαστε να εργάζονται υπό καλύτερες συνθήκες εν συγκρίσει με τις υφιστάμενες.

Ελπίζουμε ότι κάποιοι από αυτούς τους εκκολαπτόμενους μουσικούς  θα εξελιχθούν σε  ώριμους, ενημερωμένους μουσικόφιλους, οι οποίοι θα σέβονται και θα εκτιμούν σε βάθος το έργο των επαγγελματιών μουσικών. Αυτό σημαίνει ότι:

·       Θα ενημερώνονται  για τους συνθέτες και τα έργα πριν τη συναυλία που πρόκειται να παρακολουθήσουν.

·       Θα ακολουθούν πιστά  το πρωτόκολλο παρακολούθησης συναυλιών, συνειδητοποιώντας ότι υφίσταται, όχι ως μια παράδοση διατήρησης τρόπων καλής συμπεριφοράς, αλλά γιατί συμβάλλει στη διαμόρφωση των συνθηκών που επιτρέπουν την καλύτερη δυνατή απόλαυση των μουσικών έργων εκ μέρους του κοινού.

·       Θα έχουν την αντίληψη να μην καταστρέφουν τη συνοχή των μουσικών έργων χειροκροτώντας ανάμεσα στα μέρη.

·       Θα έχουν την ευαισθησία να μην διαταράσσουν τη μουσικότητα των έργων (ακόμη χειρότερα στις παύσεις) αφήνοντας να παρεισφρέουν αλλότριες μελωδίες κινητών τηλεφώνων ή τα εξίσου εκνευριστικά μουγκρίσματα των απενεργοποιημένων συσκευών κινητής τηλεφωνίας.

·       Θα τους  ενδιαφέρει αν θα ενοχλήσει την όραση των μουσικών  το φως από το  φλας μιας φωτογραφικής μηχανής ή κινητού, ή και ο ήχος αμφότερων των συσκευών.

·       Θα έχουν την Παιδεία που θα τους επιτρέπει να αντιληφθούν πώς όταν σε μια συναυλία λέγεται ή αναγράφεται ρητά ότι: «απαγορεύεται η ηχογράφηση μέρους ή όλης της συναυλίας και η φωτογράφηση με ή χωρίς φλας» αυτό θα πρέπει και να τηρείται για προφανείς λόγους σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων.

·       Θα έχουν την ευπρέπεια, να μην αποχωρούν θορυβοδώς ΠΡΙΝ το τέλος μιας συναυλίας και την αποχώρηση των μουσικών

·       Θα έχουν την ευρύτητα να εκτιμούν τη μουσική ως επάγγελμα και όχι απλώς ως πνευματική καλλιέργεια και τρόπο διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου.

·       Θα αφήσουν πίσω ως απηρχαιωμένες αντιλήψεις σύγκρισης  της Τέχνης με την Επιστήμη και θεώρησης της πρώτης ως υποδεέστερης εν συγκρίσει με τη δεύτερη. Έτσι ως γονείς όχι απλώς δεν θα εμποδίσουν, αλλά αντιθέτως θα ενθαρρύνουν την επαγγελματική ενασχόληση των παιδιών τους με τη μουσική.  

Κοντολογίς: αυτά τα παιδιά  είναι οι αυριανοί Ενήλικες. Είτε βρίσκονται στη σκηνή, είτε στην πλατεία και τα θεωρία μιας αίθουσας συναυλιών, μοιραία θα συνδιαμορφώσουν το επίπεδο της μουσικής κουλτούρας στη χώρα μας.

Γιατί όπως όπως σοφά παρατηρεί  ο  Steven Isserlis στο βιβλίο του αναφορικά με τις συμβουλές που έδινε ο διάσημος συνθέτης Robert Schumann[4]»:

«Σκοπός της Τέχνης  δεν είναι η απόκτηση πλούτου.

Όταν γίνεις σπουδαίος καλλιτέχνης, τα υπόλοιπα θα ακολουθήσουν».

  Ας είναι αυτή η ευχή μου για τους μικρούς, εκκολαπτόμενους μουσικούς: Στο μέλλον να είναι Μεγάλοι, ώστε να συνθέσουν και να ερμηνεύσουν Μεγάλη μουσική!

Όσο για τη Γιορτή της Μουσικής; επιτρέψετε μου να ταυτιστώ με την ευχή  που έκανε ο  κ. Μάριος Στρόφαλης, στη σύντομη τοποθέτησή του κατά την ολοκλήρωση της διοργάνωσης:Δεν υπάρχει, νομίζω, καλύτερη ευχή από αυτή: να ζεις με όσο το δυνατόν περισσότερη μουσική θέλεις στη ζωή σου”.

 


Τίνα Βαρουχάκη 
varouchaki.tar@gmail.com
Ιούνιος 2019
Επιλογή εικόνων και τεχνική επιμέλεια σελίδας 
Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου


[1] Παγκόσμια (σ.σ. Ευρωπαϊκή) Ημέρα Μουσικής, Βικιπαίδεια (2019).  Ανακτήθηκε, 17 Ιουνίου 2019 από το  https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%B1_%CE%97%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B1_%CE%9C%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82 

[2] Για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής βλ. Μονεμβασίτης Γ., Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής:
Ο Γιώργος Μονεμβασίτης θυμάται τον Μάνο Χατζιδάκι,
άρθρο στο Huffpost, (21/06/2019)
https://www.huffingtonpost.gr/entry/eeropaike-emera-moesikes-o-yioryos-monemvasites-thematai-ton-mano-chatzidaki_gr_5d091fdae4b0e560b70a11d0?ncid=other_topnaventr_coabgdcpxri&utm_campaign=topnav. Ανακτήθηκε: 21/06/2019.
Ευχαριστώ πολύ τον Ιστορικό και Κριτικό της μουσικής, κ. Γ.Β.Μονεμβασίτη, για την αποστολή του εν λόγω άρθρου και  των λοιπών πληροφοριών, καθώς επίσης και για τις εύστοχες παρατηρήσεις του επί του κειμένου.

[3] http://athensartnetwork.blogspot.com/?view=classic, ανακτήθηκε, 17 Ιουνίου 2019.

[4] Isserlis,  S. (2018). Robert Schumann Συμβουλές Προς Νέους Μουσικούς (μτφ Βουρνάζου Κατερίνα). Αθήνα: Πατάκη.



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center