Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » Τετράδιο Πρόχειρο (του μουσικού Κ. Γρηγορέα) & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Eλληνική Μουσική και Τραγούδι & Home » ΠΡΟΣΩΠΑ » Συνεντεύξεις
  Εκτυπώστε το άρθρο

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών είναι αναμφισβήτητα ένα εμβληματικό ίδρυμα για το χώρο της Ελληνικής Μουσικής Τέχνης. Όπως όμως είναι σε όλους μας γνωστό, από τον καιρό της ίδρυσής του έχει περάσει διάφορες φάσεις λαμπρές, αλλά και άλλες προβληματικές.
Σε μια από τις προβληματικές φάσεις, ίσως την πιο δύσκολη όλων, ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής ο γνωστός μαέστρος, πιανίστας και μουσικοπαιδαγωγός Μίλτος Λογιάδης. Ο στόχος τότε ήταν η αποφυγή της απαξίωσης αυτού του απαραίτητου για την Τέχνη μας χώρου και η μετατροπή του σε «μια ακόμη μουσική σκήνη της πόλης». Έργο δύσκολο, με δεδομένα τα τεράστια οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε ο οργανισμός. Η αίσθηση είναι ότι η πτώση ανακόπηκε και το ΜΜΑ μπορεί πλέον να βλέπει με αισιοδοξία το μέλλον, αρκεί βεβαίως να συνεχίσει να διοικείται από ανθρώπους καταξιωμένους, τίμιους και, κυρίως, σχετικούς με το αντικείμενο.
Με αυτή τη σκέψη θεωρήσαμε χρήσιμο να αναδημοσιεύσουμε πρόσφατη συνέντευξη του Μίλτου Λογιάδη στον Θάνο Μανζάνα (
BriefingNews.gr), ώστε να γίνει γνωστό στους αναγνώστες του TaR, απευθείας από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του, το στίγμα της πορείας του Mεγάρου και για την νέα καλλιτεχνική σεζόν.
Για το TaR
Κώστας Γρηγορέας

 

ΜΙΛΤΟΣ ΛΟΓΙΑΔΗΣ
«Χρέος του ΜΜΑ η προαγωγή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας»

Συνέντευξη στον Θάνο Μαντζάνα

 

Ο καταξιωμένος όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά μαέστρος (και εξαίρετος πιανίστας, όπως γνωρίζουν όσοι ασχολούνται πιο επισταμένως με το μουσικό γίγνεσθαι) Μίλτος Λογιάδης διαδέχθηκε τον Γιώργο Κουρουπό στην καλλιτεχνική διεύθυνση του ΜΜΑ και εμπλούτισε την προσφορά του με διακριτικές ίσως αλλά αποτελεσματικές κινήσεις όπως η ενίσχυση και η έμφαση του προγράμματος των καλοκαιρινών συναυλιών στον Κήπο του και το μεγαλύτερο δυνατό άνοιγμα του σε άλλες τέχνες πλην της μουσικής. Στη συνέντευξη του αναφέρεται στη συνεχή προσπάθεια του για ένα ΜΜΑ ζωντανό αλλά και ζωτικό και στην ελπίδα του να γίνεται ολοένα και πιο πλουραλιστικό, εντός και εκτός μουσικής.

***************

Πόσο εξαρτάται η οικονομική αλλά και καλλιτεχνική διαχείριση του Μεγάρου Μουσικής από την εκάστοτε πολιτική κατάσταση; Φοβηθήκατε καθόλου ότι, όποιο και αν ήταν το αποτέλεσμα των εκλογών, μπορεί να έφερε προσκόμματα στο έργο σας ή στη συνέχεια του;

Αναμφίβολα οι πολιτικές εξελίξεις καθορίζουν σε κάποιο βαθμό και την λειτουργία ενός μεγάλου πολιτιστικού οργανισμού όπως είναι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Παρόλα αυτά θεωρώ πως ο πολιτιστικός ρόλος του ΜΜΑ είναι τόσο σημαντικός και προφανής ώστε να μην εμπίπτει σε πολιτικές αντιπαραθέσεις, σκοπιμότητες και αμφισβητήσεις. Ως εκ τούτου δεν πιστεύω ότι η οποιαδήποτε πολιτική αλλαγή μπορεί να επηρεάσει το μέλλον ενός τόσο ζωτικού για τον πολιτισμό μας οργανισμού.

Πόσο σας δεσμεύει η οικονομική κατάσταση του ΜΜΑ, από πλευράς κρατικής επιδότησης και συνολικά, στο να ασκήσετε τα καθήκοντα σας, να καταρτίσετε δηλαδή τον προγραμματισμό του έτσι όπως θα θέλατε και πρέπει κατά τη γνώμη σας; Πολύ, λίγο ή είναι εντελώς ανεξάρτητα το ένα από το άλλο;

Το ζήτημα της τακτικής επιχορήγησης του ΜΜΑ παραμένει ένα αγκάθι για τη λειτουργία του οργανισμού ύστερα από την δύσκολη περίοδο που πέρασε τα τελευταία χρόνια με την οικονομική κρίση. Η επιχορήγηση υπολείπεται κατά πολύ από αυτήν που θα έπρεπε να είχε αναφορικά με το μέγεθος του (αριθμός παραγωγών, αριθμός εργαζόμενων, συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων κ.λπ.). Το γεγονός αυτό αναμφίβολα και παρόλες τις προσπάθειες που κάνει η καλλιτεχνική διεύθυνση του επηρεάζει και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Υπήρξαν περιπτώσεις από τότε που αναλάβατε την θέση σας κατά τις οποίες αναγκαστήκατε να κάνετε δυσάρεστους ή και επώδυνους συμβιβασμούς μη πραγματοποιώντας εκδηλώσεις, ακυρώνοντας τις ενώ είχαν προγραμματιστεί ή κατεβάζοντας το επίπεδο της παραγωγής τους σε σχέση με το επιθυμητό ή και αναγκαίο εξαιτίας του κόστους τους;

Είναι προφανές ότι αν είχαμε στη διάθεσή μας μια μεγαλύτερη επιχορήγηση θα φέρναμε αντίστοιχα περισσότερες ποιοτικές παραγωγές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι παραγωγές τις οποίες προσφέρουμε στο κοινό είναι χαμηλότερης ποιότητας. Φροντίζουμε πάντα, παρ’ όλη την οικονομική δυσκολία, να προσφέρουμε ό, τι καλύτερο, σε πανευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο ακόμα επίπεδο, στη μουσική αλλά και στις άλλες τέχνες που υπηρετούμε.

Ποιο θεωρείτε το σημαντικότερο επίτευγμα σας από την στιγμή που αναλάβατε την θέση σας και αντίστοιχα ποια την σημαντικότερη πρόκληση/«στοίχημα» για τη συνέχεια;

Τα επιτεύγματα ενός καλλιτεχνικού διευθυντή καλύτερα είναι να κρίνονται από τους άλλους και όχι από τον ίδιο. Θεωρώ όμως ότι κάνω ό, τι καλύτερο μπορώ με τα οικονομικά δεδομένα αυτής της συγκυρίας. Δεν υπάρχει νομίζω μεγαλύτερη πρόκληση για έναν καλλιτεχνικό διευθυντή από το να ανανεώνεται, να αναζητά και να προσπαθεί συνεχώς να βελτιώνει το περιεχόμενό του καλλιτεχνικού προγράμματος του οργανισμού τον οποίο υπηρετεί.

Πιστεύετε ότι το ΜΜΑ πρέπει να ανοιχθεί σε ακόμα περισσότερα ιδιώματα και ειδικά στην αληθινά σύγχρονη μουσική, αυτήν δηλαδή του εικοστού αλλά και του εικοστού πρώτου πλέον αιώνα;

Το ΜΜΑ δεν είναι ένας χώρος κλειστός σε κάποια είδη μουσικής και τέχνης γενικότερα. Είναι ένας χώρος πολιτισμού όπου όλες οι τέχνες και τα ιδιώματα  τους έχουν την ευκαιρία να παρουσιαστούν στο κοινό με μόνο κριτήριο την υψηλή ποιότητα.

Το θέμα της ανάθεσης σύνθεσης νέων έργων σε νέους επίσης ηλικιακά Έλληνες δημιουργούς είναι κάτι που σας ενδιαφέρει και σας απασχολεί, έστω και στον στοιχειωδώς εφικτό βαθμό;

Δεν θα μπορούσε να συμβαίνει διαφορετικά. Το ΜΜΑ έχει υποχρέωση απέναντι στη σύγχρονη μουσική δημιουργία και γι’ αυτό δεν έχουμε σταματήσει να δίνουμε παραγγελίες σε Ελληνες συνθέτες. Φυσικά το ποσό των παραγγελιών θα μπορούσε να αυξηθεί αλλά αυτό είναι ανάλογο της επιχορήγησης που παίρνει το ΜΜΑ από το ΥΠΠΟΑ.

Πόσο σημαντικό θεωρείτε το εκπαιδευτικό σκέλος του ΜΜΑ, τόσο όσον αφορά στους μουσικόφιλους όσο και στους μουσικούς, πόσο σας απασχολεί και τι έχετε ίσως κατά νου να κάνετε για αυτό;

Είναι κεντρικός στόχος όλων των πολιτιστικών οργανισμών το ζήτημα της εκπαίδευσης. Έτσι και στο ΜΜΑ έχουμε σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν ηλικιακά από βρέφη μέχρι τους συμπολίτες μας μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων. Ευελπιστούμε ότι εφέτος, για πρώτη χρονιά, το ΜΜΑ θα μπορέσει να συμμετέχει σε μεγάλα εκπαιδευτικά προγράμματα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, κάτι που δεν είχε συμβεί ποτέ στο παρελθόν.

Πιστεύετε ότι το ΜΜΑ πρέπει όχι μόνο να διευρύνει την συνεργασία του αλλά και να αξιοποιήσει περισσότερο άλλους μουσικούς θεσμούς και πριν από όλα τις δύο ορχήστρες, ΚΟΑ αλλά επί της ουσίας και Καμεράτα, οι οποίες το έχουν ως έδρα;

Πέραν από την ΚΟΑ και την Καμεράτα, με τις οποίες  είναι αυτονόητο ότι συνεργαζόμαστε έχουμε σταθερή συνεργασία με την Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ  καθώς και με άλλους φορείς και πολιτιστικά σχήματα όπως η ΕΣΣΜ, η Χορωδία Rosarte, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου, ο Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δόμνα Σαμίου κ.ά. τους οποίους και φιλοξενούμε στους χώρους μας. Εξάλλου δεν θα μπορούσε να πορευτεί κανένας φορέας πολιτισμού και ιδιαίτερα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης χωρίς στρατηγικές συνεργασίες...

Ποιοι είναι οι κυριότεροι άξονες του προγραμματισμού σας για την επόμενη σεζόν και πόσο διαφορετικοί είναι από αυτούς της εφετινής;

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και την προσεχή σεζόν, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του ΜΜΑ είναι δομημένο σε κύκλους. Υπάρχουν κύκλοι που είναι καθιερωμένοι από παλαιά όπως Μεγάλες Ορχήστρες-Μεγάλοι Ερμηνευτές, ο Κύκλος Χορού, κ.ο.κ., αλλά και κύκλοι που είναι νεότεροι και κάποιοι οι οποίοι θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά. Περισσότερες λεπτομέρειες θα δοθούν στην παρουσίαση του προγράμματος τον Σεπτέμβριο.

Και τέλος, άποψη – αλλά ίσως και όραμα – σας είναι ότι το ΜΜΑ είναι πλέον συνολικά ένας χώρος πολιτισμού με έμφαση προφανώς στην μουσική ή παραμένει ένας «ναός της μουσικής» με ένα ευρύτερο μεν πλαίσιο άλλων εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων οι οποίες όμως δεν παύουν να λειτουργούν συμπληρωματικά ως προς την κύρια αποστολή του;

Το ΜΜΑ είναι ένας χώρος πολιτισμού με επίκεντρο τη μουσική αλλά και όλες τις τέχνες που αναφέρονται στον σύγχρονο πολιτισμό. Χωρίς στεγανά και κατηγοριοποιήσεις αλλά ανοιχτό σε συνδυασμούς των τεχνών και δημιουργικές αναζητήσεις σε όλους τους χώρους της ανθρώπινης έκφρασης και δημιουργίας.

Θάνος Μανζάνας 
(BriefingNews.gr)

Επιλογή εικόνων και τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου


Εγγραφείτε για διμηνιαία ενημέρωση (email) με τα πρόσφατα άρθρα στο TaR

  
 



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center